tisdag 15 juli 2008

Vitsåpa!

Idag fortsätter vi med golven i vardagsrummet. Jag är helt till mig i trasorna. Det blir sååå bra :o)

Jag tror jag hittat sättet vi ska behandla golven på. Vitsåpa! Jag gillar verkligen idén att såpa golven det måste kännas fantastiskt rent och mysigt efteråt. Golven ska bli som sammet har jag hört och det låter ju bra när en liten bebbe ska krypa omkring på dem framöver. Hittade beskrivningen jag gillade här hos Granne med Selma och bilderna är lånad av henne.

Med denna teknik kan man ju välja själv hur mycket vitt man vill ha i. Det enda jag funderar på är om det är hållbart. Fick nåt tips om hårdwax man kan lägga uppepå. Nån med erfarenhet?



Ikväll kanske det blir lite fler bilder från vardagsrummet!

Kram Mia

6 kommentarer:

Granne med Selma sa...

Hej!
befinner mig på resa och är bara inne som hastigast... såg dina frågor och lovar att återkomma med utförligare svar på lördag om det är ok?
Gulligt att du länkade i ditt inlägg och kul att du gillar våra golv:-)
Kram Sussie

Anonym sa...

Hej!
Kikar in och låter mig inspireras! Vi håller också på och kikar på golv och nu känner jag att jag bara MÅSTE ha vitsåpade...!
Kram Camilla

Jeanette sa...

Har samma golv som du nedan. Jättefina men gulnade och behöver ett upplyft så tack för tipset! Ska höra mig för om detta. Gillar din blogg. Mycket bra tips och inspiration.

ängeln i vitt sa...

Det där blir kanonfint...tänk om man hade riktiga trägolv..suck..

Kram Carina

Granne med Selma sa...

Hej igen!
Golven är helt klart lite mer känsliga jämfört med lackade. I de rum där man inte går så mycket, blandar vi 9 delar såpa och en del vatten för att snabbt få dem vita. I hall och kök får du kanske blanda enligt instruktionerna på flaskan och sedan såpskura ofta med lite vitsåpa i vattnet. Läs noga hur du gör - två hinkar med vatten enbart i den ena... Vi brukar också låta golven vara (stå till sig) några veckor innan vi skurar bort överflödig såpa. Detta gör att golven känns lite kletiga först, men om man skurar för snabbt på igen finns risken att pigmentet följer med bort. det måste få tränga in ordentligt först.

Hör gärna av dig igen om du undrar något. Funderar på att snart ha ett nytt inlägg igen om golv. Kika in gärna!
Kram Sussie

Anonym sa...

Det där var ju riktigt fint. Jag stannar här och följer ditt test. :)