lördag 19 februari 2011

Ett plötsligt begär att göra en kudde

Hej finingar!

Har ni det bra denna lördag? Fick ett extremt plötsligt infall att jag bara var tvungen att göra mig en ny kudde idag. Är man helt normal då? ;o) Några meter svart sammetsband inhandlades kvickt. Här har jag bara testnålat lite slarvigt. Bottentyget är ett beige sidentyg jag hade hemma.
































Törs jag ens säga att jag inte ens tänke sy fast banden, textillim funkar preeecis lika bra för såna sydummies som jag;o) Sen om kudden blev så snygg egentligen låter jag er bedöma själva.

Förresten, fick ju lite panik över mina pelargoner igår då min goa vinbuddy Marit informerade mig om att man ska planera om först och SEN klippa ner efter ett tag...??? Min farmor med grönaste fingrarna någonsin har lärt mig preeeciiis tvärtom. Först klippa ner, låt vila nån vecka och sen plantera om så dom inte får en chock. Och sen varsamt väcka dom med värme, vatten och näring...Jag antar att det finns fler skolor där ute. Hur brukar du göra??

Nu ett glas rött, entrecote, tomatsalsa som kokat några timmar och rotfrukter i ugn. Yummie!

Kram! Mia

16 kommentarer:

Anonym sa...

Du kan nog vara lugn, jag gör iaf som du o mina kommer tillbaka år efter år :) Det funkar kanske med båda sätten?!
Snygg kudde, textillim rules!
Kram Anna

Emelie - Mamma till Malte sa...

Härlig blogg du har :) kommer läsas mera!

Lantligt i smultronbacken sa...

Det finns många olika sätt att väcka pelargonerna, man hittar sina egna sätt som funkar för just dig. '
Jag har alltid klippt ner mina på hösten och sätter dem i vintervila. Tog nyss fram dem och planterade om dem i ny pelargonjord samt toppade dem lite med saxen igen så alla grenar blir öppna igen. Jag ger dem sedan pelargonnäring om två månader 1ggr/vecka. De blir alltid lika fina varje år och blommar för fullt. Dina kommer också att blomma

Kram Teres

♥ Min lilla Stuga ♥ sa...

Jättefin kudde!! :))
Hoppas maten smakade lite gott som det lät. :))

Anonym sa...

Hallo darling!
Jag har varit i Mexico i 2 veckor, serru :D Nu e vi bruna o fräscha :D
Superfin kudde! Jag tror att det blir bättre med lim än att sy faktiskt. Har du varit på Kilotex måntro ;)
Kraaaam Anna (som inte orkar logga in på Engelska villan ikväll)

I mina gömmor sa...

Jag tycker kudden är väldigt fin! Hade passat bra i min soffa! :-) Har aldrig gett mig på att övervintra pelargoner men ska nog skaffa mig några i år, de är ju så fina och finns i många roliga varianter nu!

Kram Malin

Lisa sa...

Låter jättegott så man blir hungrig. Fina bilder men pelargoner är jag helt borta på. Mina får komma nya från Plantagen varje år.

Kram

Ett Vitare Hem sa...

Åh vilken läcker kudde du gjort!
Ha en riktgt härlig dag!
Kram/Lena

Fräknis sa...

Halloj, jag ställer ut mina i garaget, vattnar ingenting under hela hösten/vintern. Sen tar jag fram dem, plockar bort skräper och klipper ner dem. Sticklingarna sätter jag i vatten och om jag har jord hemma så planterar jag om dom som står i jord. Annars gör jag det senare. SÅ börjar jag vattna lite smått.
Kudden blev fin, det är så roligt när man får sånna där ryck.

Kramis!

helenesskolsida sa...

Jag klipper ner mina pelargoner till hösten pga platsbrist och ställer i garaget. Nu i mars nån gång plockar jag in dom, vattnar lite och låter vara. De som överlever börjar växa. Sen klipper jag ner och tar ev. skott och snyggar till dom lite. När det är varmt och skönt ute planterar jag ut dom i blomlådor eller i någon zinkhink.

Kudden blev läcker! Jag kanske borde införskaffa lite lim?

Kram!

Piffa och Puffa sa...

Så snygg kudden blev. Verkligen pricken över i:et i soffan. Nu fick jag också lust att sy en kudde. Ska nog ta och leta lite efter stuvbitarna jag har.
Tack för tipset.
Kramar Anette

Yosofine sa...

Pelargoner kan jag inte ge några råd om då mina behandlas precis lika året om. Lite för lite vatten och en är ca 50 cm hög.. Fast blommar gör de ändå, men inte nu då ;) Kudden var hur nice som helst, bra tips för snabbpiffning när plånboken är skral :)

Hemma hos Razzel sa...

Kudden blev jätteläcker! Det är nog rätt bra att limma istället för att sy, det är lätt att det sliter snett när man syr i sådant tyg..
Mitt tips för pelargoner är att när de ser ledsna ut lägger man dem i komposten och köper nya! ; )

Ann-Loise sa...

Kudden blev supersnygg :-).
Gillar verkligen att läsa din blogg...

liljer og konvaller sa...

Jeg likte puten veldig godt! Hvis du er en sydummies skjuler du det godt! :-)
Klem Ina

NerbyKatta sa...

Apropå pelargoner, så tror jag det går att göra på både Marits & din farmors vis. Huvudsaken är att man inte både klipper ner och planterar om på samma gång. Tror att det kan bli för chockartat "uppvaknande" för dom små liven :)

Visst är det lite spännande varje år att se hur dom vaknar till :)

Lycka till!
Kram Katarina.